Wednesday, 11 April 2012

PTPTN : Meningkat Akses Pendemokrasian Pengajian Tinggi Negara

PILIHAN Raya Umum Ke-13 sudah dekat, sebab itu senarai janji pembangkang kepada rakyat sudah jadi bermacam-macam. Antaranya memberi pendidikan percuma sehingga ke peringkat pengajian tinggi dan menghapuskan pinjaman di bawah skim Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Sekali dengar, memang menarik janji-janji pembangkang ini, terutamanya kepada yang sedang menanggung hutang PTPTN. Siapa yang tak mahu hutang terhapus serta-merta.

Slogan hendak membantu rakyat memang nampak cantik. Tapi bagaimana dan apakah mekanismenya? Kalau semua mahu percuma, ambil wang dari mana dan tutup sektor yang mana pula? Itu yang kita mahu tahu, jangan sekadar pandai bercakap. Sehingga kini, tiada penjelasan terperinci dan hujah-hujah logik daripada pembangkang mengenai cara untuk melaksanakannya.

Justeru Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menjelaskan kepada Wartawan Utusan Malaysia, FAUZIAH AROF, NAZMIL NASIRUDDIN dan jurugambar HANAFI KHAMIS, apa implikasi dan kesan-kesannya jika mahu melaksanakan pendidikan percuma dan memansuhkan PTPTN dalam wawancara di pejabatnya di Putrajaya, baru-baru ini.



UTUSAN:  Pakatan pembangkang menjanjikan pendidikan percuma seperti yang digariskan dalam Buku Jingga, apakah hakikatnya ia boleh dilaksanakan?

KHALED: Dari segi ini, kita mahu melihat kewajaran implikasi dan kesan jika apa yang dicadangkan itu telah terlaksana dari segi hakikat.  Apa ada sekarang kita semua terima hakikat pengajian tinggi adalah sebahagian daripada proses pendidikan yang bermula daripada peringkat rendah menengah, menengah tinggi dan pengajian tinggi. Menengah tinggi ini maknanya Sijil Tinggi Persekolahan (STPM) dan matrikulasi. Kerajaan memang beri perhatian  yang besar kepada pendidikan yang merupakan satu daripada beberapa sektor yang perlu diberi perhatian supaya pembangunan negara dapat dicapai secara seimbang dan  holistik.

Kita dapat lihat untuk sektor pendidikan ini kerajaan membelanjakan RM50.1 bilion yang meliputi bersamaan 21.5 peratus daripada jumlah perbelanjaan pembangunan negara yang berjumlah RM232.8 bilion untuk tahun ini. Ia terdiri dari Kementerian Pengajian Tinggi dengan peruntukan RM12.9 bilion selebihnya pada Kementerian Pelajaran. Kita dapat lihat daripada  peringkat rendah menengah, menengah tinggi dan pengajian tinggi, kita dapati  pendidikan  bermula dari peringkat rendah, menengah,  menengah tinggi tetapi di peringkat pengajian tinggi ia highly subsidised, dengan jumlah peruntukan yang ada itu.



Jadi bolehkah untuk kerajaan menampung untuk pendidikan percuma di peringkat pengajian tinggi ini?

Kalau hendak pengajian tinggi percuma ia akan diambil dari mana-mana dari bawah, atau ambil dari luar sektor seperti sektor keselamatan, sosial, ekonomi, kesihatan termasuklah pertanian dan melibatkan jalan kampung untuk orang  miskin.  Jika seluruh pendidikan itu diberi percuma dengan mengambil dana daripada sektor lain, akan ada yang terjejas.

Itu satu perkara yang harus kita tahu, pada masa sama seperti saya katakan tadi, kerana matrikulasi dan Tingkatan 6 adalah percuma, malah Tingkatan 6 itu sendiri dapat dermasiswa setiap bulan oleh Kementerian Pelajaran, walaupun tak percuma tapi diberi subsidi yang tinggi.

Kalau kita lihat program perubatan di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) yuran sebelum subsidi adalah RM166,000 tetapi pelajar bayar yuran hanya RM9,000, yang mana 94.6 peratus diberi subsidi oleh kerajaa. Bagi kejuruteraan pula RM61,200, yurannya RM5,600 dan hampir 90 peratus diberi subsidi oleh kerajaan; farmasi pula dalam lingkungan RM51,000 dan pelajar bayar yuran hanya RM6,800. Untuk pengetahuan, yuran yang dikenakan tidak pernah naik sejak 1990-an dalam keadaan semua benda naik namun kerajaan tidak pernah menaikkan yuran universiti.

Satu lagi keadaan yang menunjukkan kerajaan memberi subsidi yang tinggi kepada  pengajian tinggi adalah menanggung  kos pinjaman untuk PTPTN yang memperolehi pinjaman daripada sumber-sumber lain bagi membolehkan ia memberi pinjaman kepada pelajar. Kos dana itu sebenarnya ditanggung oleh kerajaan setiap tahun pada kadar faedah 4 hingga 5 peratus setahun untuk kos dana yang dikenakan. Usaha kerajaan menyerap kadar tersebut menunjukkan kerajaan masih lagi membiayai dan menyalurkan peruntukan yang besar supaya yuran yang dikenakan di peringkat pengajian tinggi itu tidak besar dan membebankan pelajar kita.


PTPTN yang ditubuhkan untuk membantu pelajar kini dikatakan membebankan pula kerana terpaksa menanggung hutang yang banyak pada usia muda, apa komen Datuk Seri?

PTPTN yang diluluskan pada 1996 merupakan satu badan yang menyediakan kemudahan kepada pelajar-pelajar yang ingin melanjutkan pengajian  ke peringkat tinggi.  Ia merupakan satu  kemudahan dan bukan pula sesuatu yang membebankan seperti yang dikatakan oleh pembangkang. Ia bukan sesuatu yang menyebabkan masa depan yang gelap disebabkan pelajar-pelajar ini perlu berhutang. Kita  harus faham  bahawa PTPTN  memberi pilihan untuk pelajar meminjam bukannya secara keseluruhan.

Sebenarnya, komponen paling besar yang dipinjam pelajar adalah duit sara hidup. Bukannya yuran pengajian dan dalam hal ini  pelajar tidak dipaksa meminjam, mahupun untuk pembayaran  yuran. Sekiranya dipaksa untuk pinjaman yuran sekali pun, yuran yang dikenakan adalah begitu rendah. Misalnya, seorang pelajar politeknik yang mengambil diploma, pada tempoh setahun PTPTN memberi pinjaman  kepada pelajar itu sebanyak RM5,000, mereka hanya perlu bayar yuran sebanyak RM4,000 sahaja.

Sementara itu,  RM4,600 lagi adalah wang sara hidup. Jadi dalam hal ini,  kalau tidak mahu membuat pinjaman penuh,  ambil saja kos yuran dan tidak perlu mengambil pinjaman untuk komponen sara hidup.  Begitu juga kalau ambil ijazah untuk bidang sains di universiti, PTPTN  beri pinjam RM7,000 untuk yuran ditambah dengan komponen wang sara hidup. Namun, yuran yang dikenakan hanya RM2,100 dan bagi ijazah sastera pula, pinjaman yang diberikan adalah  RM6,500 setahun dan melibatkan yuran RM1,100.

Maka ia sebenarnya menjadi pilihan pelajar sekiranya tidak mahu mengambilnya. Yuran yang dikenakan oleh universiti tidak besar dan pembangkang menuduh kerajaan menyebabkan pelajar dibelenggu oleh hutang.  Hutang itu diambil bukan untuk bayar yuran tetapi lebih kepada perbelanjaan  sara hidup, jadi yang ini fakta yang perlu diketahui.




Sehingga kini berapakah jumlah penerima dan pembiayaan PTPTN?


PTPTN kini telah memberikan  pinjaman kepada 1.926 juta peminjam dengan  jumlah peruntukan yang diluluskan adalah sebanyak RM42.9 bilion setakat akhir 2011. Dan daripada jumlah itu, ramai yang telah bayar dan mula membayar. Terdapat seramai 144,000 peminjam yang ingkar.




Apakah kesan apabila diwujudkan PTPTN?



Sebelum ada PTPTN, pelajar-pelajar yang berpeluang untuk melanjutkan pengajian ke peringkat tinggi hanya dalam 27,000 orang pada pertengahan 1990-an. Apabila ada badan itu, ia membolehkan seramai 227,000  pelajar untuk masuk universiti. Kalau dulu pelajar hendak masuk universiti ibu bapa terpaksa menjual tanah, menjual rumah atau meminjam dari bank, kini, ibu bapa tidak lagi dibebankan dengan soal itu  tetapi diambil alih oleh pelajar itu sendiri pula. Dengan itu, pelajar pula yang meminjam. Jadi kalau PTPTN ini dihapuskan maka siapa yang akan bayar duit sara hidup kepada pelajar di IPTA dan IPTS.




Apa kesannya jika PTPTN dihapuskan dan yuran di peringkat pengajian tinggi diberi percuma?



Apabila universiti awam ini percuma akan timbul banyak masalah seperti yang kita lihat sebelum adanya  PTPTN.   Dulu kemasukan pelajar ke universiti berasaskan biasiswa dan dermasiswa. Sehubungan itu,  tempat yang ada hanya 27,000.  Itu saja kerajaan mampu sediakan ketika itu, dan sudah tentu universiti sedia ada tidak dapat berkembang tetapi jumlah pelajar yang memohon  belajar ke  universiti akan bertambah dan ini bermakna  mereka tidak akan ada tempat. Setiap tahun terdapat seramai 188,000 pelajar mohon masuk ke IPTA dan mendapat tempat.  Manakala, seramai 181,000 pelajar dapat tempat di IPTS,  itulah jumlah pelajar yang dapat peluang untuk sambung pengajian peringkat tinggi pada hari ini.

Tetapi kalau universiti percuma maka tiada sebab untuk pelajar mohon belajar di IPTS disebabkan semua tertumpu ke IPTA,  kerana semua  kena bayar. Kerajaan juga tidak mungkin boleh siapkan banyak universiti awam, itu sebab kita dapat lihat banyaknya IPTS tumbuh untuk tujuan melengkapkan. Bagi menubuhkan universiti bukan sesuatu yang mudah khususnya dalam menyelenggara dan menentukan universiti berjalan memerlukan kos yang tinggi.

Itu sebab banyak negara yang menghantar pelajar mereka ke luar sebab negara tersebut tidak mampu membina universiti. Pembinaan universiti  ini bukan macam nak buat sekolah, jadi universiti tak mungkin dapat berkembang dan menampung semua keperluan bukan saja soal tidak ada human capital nak gerakkan universiti iaitu pensyarah dan sebagainya. Maka pada masa sama tumpuan akan beralih kepada universiti awam kerana ia percuma, dan universiti awam tidak dapat dikembangkan dengan banyak dan cepat kerana tiada kemampuan kerajaan, sudahlah percuma tapi nak duit lain pula, dan universiti swasta terpaksa tutup kerana tiada siapa yang mampu untuk belajar.




Sekiranya kemasukan ke universiti adalah percuma, ramai yang akan memohon, apa akan berlaku dari segi peluang kemasukan? Apakah boleh dilakukan secara sama rata atau memilih hanya yang terbaik?



Ia akan sama nanti seperti permohonan biasiswa, di mana akan berlaku perebutan,  timbul soal tidak puas hati.

Dalam hal ini,  perlu ada asas yang tepat siapa patut dapat masuk apatah lagi ini percuma. Jadi mereka akan gunakan meritokrasi, bila guna ini dan bila  kita tidak dapat nak imbangi orang Melayu akan berlaku jurang, memang itu yang mereka  akan jadikan asas untuk tentukan apa saja perkara. Maknanya asalkan anda saja  yang terbaik maka anda akan dapat, walaupun kita miskin dan sebagainya itu tidak akan jadi perkiraan, sebab seperti  universiti di Singapura, Chile dan Argentina yang mempunyai pengajian tinggi yang percuma itulah asas yang akan digunakan. Maka akan berlaku kejadian  8:1, 8 anak orang kaya dan satu saja anak orang miskin. Ini kerana  keputusan mereka dan sebagainya.



Apakah kesannya kepada IPTS? Dewan Pemuda Pas kata jika kerajaan beri percuma, IPTS tidak akan gulung tikar?

IPTS akan tutup dan pelajar lari ke IPTA, IPTA  tidak akan dapat tampung semua. Dengan itu, matlamat menjadi negara maju agar  sebanyak 50 peratus rakyat kita  dapat akses  ke pengajian tinggi akan terjejas.  Matlamat kita untuk mendemokrasikan pendidikan akan terjejas.

Ibu bapa terpaksa cari dana bagi  tampung anak mereka untuk sara hidup dan penginapan, apatah lagi ibu bapa hantar anak ke IPTS terpaksa cari dana untuk membiayai anak-anak mereka yang ada di IPTS, sistem untuk masuk universiti akan lebih ketat, berasaskan kecemerlangan maka jurang akan terus berlaku  dalam soal perbezaan taraf sosioekonomi masyarakat dan sudah tentu ini akan bawa ketidakstabilan dari banyak segi untuk jangka masa panjang.

Maka, pembangkang ini mereka perlu buktikan dulu kepada IPTS yang mereka pegang di negeri masing-masing dahulu seperti di Universiti Industri Selangor (Unisel), Kuis, dan Kuin. Berani atau tidak buat keputusan pelajar yang belajar di sana tidak perlu memohon PTPTN. Mereka kata nak tutup janganlah guna. Percumakan yuran universiti  berkenaan pada masa sama jangan suruh pelajar pinjam duit – boleh jadi atau tidak. Sebab kalau dia ambil alih Putrajaya, mereka tak boleh uruskan IPT berkenaan memandang mereka adalah IPTS. Sesebuah IPT hanya akan jadi IPTA jika ia ditubuhkan di bawah AUKU. Unisel, Kuin, Kuis ditubuhkan di bawah Akta 555.

Tukar kerajaan macam mana pun, status IPT berkenaan tetap tidak berubah kerana ia tetap IPTS. Adakah kerajaan dapat tanggung semua IPTS di negara ini? Negara ini kalau hendak bersaing dalam persekitaran dunia tanpa sempadan, rakyatnya mesti berilmu. Ilmu di peringkat tinggi adalah pilihan. Bukan itu sahaja malah semua negara di dunia. United Kingdom (UK) dan Amerika Syarikat (AS) memang hendak tinggikan lagi yuran pengajian peringkat tinggi mereka, Singapura apatah lagi.


Apakah sebenarnya ada pendidikan percuma? Ada beberapa negara dikaitkan memberikan pendidikan percuma.

Memang kita tahu di Jerman dan negara-negara Scandinavia ada memberikan percuma tetapi siapa sebenarnya yang memberikan atau membayar pendidikan itu. Percuma bukan bermakna langsung tiada kos, sebelum pergi itu balik kita bercakap pasal hujah Anwar Ibrahim kata Turki melaksanakan pendidikan percuma.

Kita buat kajian sebenarnya Turki tidak menyediakan pendidikan percuma di peringkat pengajian  tinggi, mereka gunakan juga kos tetapi kos dengan kadar yang lebih kurang sama dengan Malaysia.  Meskipun begitu, kadar kehadiran pelajar Turki di peringkat tertiari kurang 15 peratus . Inilah  beza Malaysia dengan semua negara lain, Malaysia saja yang memberikan pinjaman sara hidup. Turki tidak beri sara hidup, sebab itu kehadiran peratus mereka dalam lingkungan 15 peratus sahaja.

Soal adakah sebenarnya pendidikan percuma – kalau kita lihat isu pendidikan percuma dalam soal pemberian atau tidak adalah satu perkara yang menjadi perdebatan dalam dunia akademia, pandangan dan pendapat  sebahagian besar negara tidak  boleh diberikan secara percuma kerana pendidikan adalah satu pelaburan jika dibandingkan pendidikan di peringkat rendah dan menengah. Peringkat pendidikan rendah dan menengah membawa pulangan  pelaburan kecil.

Sementara itu, pelaburan di peringkat pengajian tinggi adalah tinggi, dan pulangan itu bukan saja pulangan kepada kerajaan atau publik tetapi juga kepada individu.

Ini bermakna pulangannya bukan saja kepada negara, tapi individu itu bila berjaya mohon kerja dia boleh mendapat gaji besar kalau dia di peringkat rendah dan menengah, kalau dia minta kerja lepas itu memang dia tidak boleh dapat kerana tidak cukup tetapi pada peringkat pengajian tinggi dia ada manfaat peribadi.

Mengapa kerajaan dan orang awam perlu bayar untuk pengajian tinggi bila pelajar  dapat secara peribadi pulangan daripada pelaburan itu? Maka atas sebab itu, pengajian tinggi tidak boleh percuma dan perlu dibayar, hanya di Malaysia ini rakyat bayar tetapi kerajaan beri subsidi banyak, maknanya pada 10  peratus rakyat,  kerajaan bayar pelaburan ini 90 peratus.


Jadi mengapa ada sesetengah negara boleh dapat percuma?

Kita lihat , Jerman, Norway dan Finland, itu semua adalah negara maju, kita bukan negara maju, tapi banyak juga negara maju tak bagi percuma seperti AS, Singapura dan United Kingdom.

Kedua, di negara itu populasi usia rakyat yang umur 17 hingga 25 tidak ramai. Tidak banyak universiti di Jerman yang memberikan pendidikan  percuma iaitu dianggarkan tidak lebih  10 yang berbuat demikian. Ini kerana disebabkan populasi usia jadi jumlah pelajar  yang masuk universiti sedikit.

Ketiga, dia tiada subsidi lain. Di negara kita ada subsidi minyak, tepung, gula macam-macam subsidi,  mereka tiada subsidi. Dan keempat, cukai negara itu  tinggi, kita belajar percuma bila keluar  kena bayar cukai tinggi. Ini kerana kita membiayai pelajar yang ada di universiti dan kerajaan boleh buat?

Okey, katakan kita buat keputusan belajar percuma dengan  pindahkan pembiayaan itu kepada rakyat Malaysia  dengan naikkan cukai untuk bayar yuran ini. Mahu tak rakyat Malaysia? Sebab bila kita kata pendidikan percuma, percumakah? Seseorang kena bayar, jadi siapa yang  bayar?  Bila Anwar kata percuma siapa akan bayar sebenarnya?

Sebelum ini, Anwar ada persoal  duit ketirisan, kalau dia jadi kerajaan ada duit ketirisan tak? Tentu dia kata tiada,  habis tu siapa nak bayar? Tapi dia pun  tak cakap berapa jumlah duit ketirisan tersebut. Cukup tak nak bayar untuk RM43 bilion yang dah digunakan itu? Bagaimana pula dengan mereka yang telah buat bayaran, jadi kenalah memulangkan bayaran itu. Jadi di negara lain,  cukainya tinggi sebab ia dipindahkan, jadi atas sebab itu banyak kesan akan timbul nanti.

Apa yang dia cadangkan itu memang  popular apatah lagi kepada orang yang berhutang, memang suka,  tapi banyak masalah lain akan timbul  yang akhirnya rakyat akan menanggung beban. Banyak yang tidak akan dapat masuk ke universiti seperti yang berlaku di Chile dan Argentina, ia mungkin murah tetapi tidak inklusif dan keterangkuman. Ia mungkin percuma tetapi ramai yang tidak dapat masuk sebab tiada pinjaman dan tiada sebarang bantuan,


Pembangkang kata kerajaan kenakan banyak cukai, kita ada hasil balak, kita ada hasil petrol, kenapa kita tidak dapat beri pendidikan percuma?

Kena lihat pada perbelanjaan lain, kalau kita galakkan banyak pelajar menyambung pelajaran ke peringkat pengajian tinggi, pada masa sama juga kita perlu lihat kepada sektor-sektor lain, tidak akan ada pekerjaan kalau kita tidak bina infrastruktur lain seperti lapangan terbang, pelabuhan untuk tingkatkan sumbangan kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Selain itu, kita tak dapat buat pelaburan masuk ke negara kita, kita tidak dapat mencipta pekerjaan. Macam mana pula nasib pelajar yang akan keluar universiti ini nanti, akan kerja sebagai apa? Sebab itu, kita kata tadi kita perlu belanjakan secara holistik, supaya pada masa sama sektor-sektor lain dapat membangun dengan itu dapat menampung keperluan modal insan yang telah kita lahirkan.

Samalah pendapatan seorang keluarga kalau semua duit digunakan untuk anak dia pergi sekolah, dia tak beli kereta, tak beli pakaian, tak beli makanan tak jaga kesihatan. Jadi itulah soalnya dekat situ, pokoknya kita seperti dengan negara lain sedang melihat dan beralih ingin menjayakan konsep perkongsian kos dalam membiayai pendidikan di peringkat tinggi. Antara yang mereka putuskan adalah melalui pengenalan sebagai mana kita telah buat melalui PTPTN.

Pelajar yang mendapat kelas pertama dikecualikan untuk bayar balik. Setakat hari ini kita telah kecualikan 3,082 pelajar, apabila kenalkan kembali program ubah pinjaman PTPTN ini dalam 2010.

Selain soal adanya pelaburan dan pulangan, ada juga hal lain di sebalik falsafah pengenalan yuran pelajar. Ia adalah untuk  berikan nilai kepada pengajian tinggi itu sendiri. Bidang pengajian tinggi mesti mempunyai nilai  jika ia percuma ia tidak akan dihargai.






218 comments:

  1. Salam.
    pendidikan percuma bagi saya itu adalah sesuatu yang tidak betul. Pelajar akan mula belajar sambil lewa apabila mendapat pendidikan percuma. Kaedah sekarang ini yang memberikan pendidikan/bayaran balik secara percuma kepada peminjam PTPTN adalah sudah memadai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya senang sekali bisa membaca apa yang telah anda utarakan.
      salam kenal dan sukses selalu buat aku dan anda. Jangan lupa lihat juga
      http://www.indonesiamural.com/ID/
      http://lukisandindingmural.com/
      http://www.penjualviagra.com/

      http://www.jualmaxman.com
      http://grosirklg.com
      http://qipaintingtherapy.com

      Delete
  2. Kalau nk bg pinjam PTPTN boleh tp zero interest. Nie dah mcm bank pulak nk meniaga

    ReplyDelete
  3. salam

    saya sangat mendukung sekali pendidikan percuma . but pelajar musti memberikan sikep positif bilamana sekolah percuma maka mereka musti lah rajin belajar . juga rajin datang kesekolah

    ReplyDelete
  4. Alo giày chuyên cung cấp giày adidas chất lượng tốt nhất, giày vans giá rẻ, giày converse hàng việt nam xuất khẩu,YoloTravel chuyên cung cấp tour du lịch cô tô, và tour du lịch đà nẵng chất lượng tốt nhất, du lịch nha trang, du lịch hạ long với nhiều hòn đảo đẹp, du lịch sapa

    ReplyDelete
  5. Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, pinjaman rumah, mobil
    Pinjaman, pinjaman mahasiswa, pinjaman konsolidasi utang, pinjaman tanpa jaminan, modal ventura, dll .. Atau apakah Anda pernah ditolak pinjaman oleh bank atau keuangan
    lembaga untuk satu atau lebih reasons.You berada di tempat untuk
    solusi pinjaman Anda. Saya seorang pemberi pinjaman pinjaman, saya memberikan pinjaman untuk
    perusahaan dan individu di tingkat suku bunga rendah dan terjangkau
    1,5%. Bunga. Silahkan hubungi kami melalui email {}flooresloaningcoperate@gmail.com.
    terima kasih,
    Mrs floores.

    ReplyDelete
  6. شركة الفؤاد
    شركة تنظيف بالرياض
    شركة تنظيف شقق بالرياض
    شركة عزل مياه بالرياض
    شركة رش مبيد بالرياض
    شركة مكافحة حشرات بالرياض
    شركة تسليك مجارى بالرياض
    شركة عزل حمامات بالرياض
    شركة عزل اسطح بالرياض
    شركة عزل خزانات بالرياض
    شركة تنظيف واجهات بالرياض
    شركة نقل عفش بالرياض
    شركة تنظيف خزانات بالرياض
    شركة تنظيف مجالس بالرياض
    شركة تنظيف مسابح بالرياض
    شركة تسليك مجارى بمكة
    شركة تسليك مجارى بجدة
    شركة تسليك مجارى بالقطيف
    شركة تسليك مجارى بالظهران
    شركة تسليك مجارى بالطائف
    شركة تسليك مجارى بالدمام
    شركة تسليك مجارى بالخبر
    شركة تسليك مجارى بالجبيل
    شركة تسليك مجارى بالباحة
    شركة تسليك مجارى بالاحساء
    شركة تنظيف بالخبر
    شركة تنظيف بالجبيل
    شركة تنظيف بالباحة
    شركة تنظيف بالاحساء
    شركة تنظيف بالدمام
    شركة تنظيف بالظهران
    شركة تنظيف بالقطيف
    شركة تنظيف بمكة
    شركة تنظيف بيوت بالباحة
    شركة تنظيف بيوت بمكة
    شركة تنظيف خزانات بالاحساء
    شركة تنظيف خزانات بالجبيل
    شركة تنظيف خزانات بالخبر
    شركة تنظيف خزانات بالدمام
    شركة تنظيف خزانات بالطائف
    شركة تنظيف خزانات بالقطيف
    شركة تنظيف خزانات بالظهران

    ReplyDelete

  7. شركة تنظيف شقق بمكة
    شركة تنظيف شقق بالطائف
    شركة تنظيف شقق بالظهران
    شركة تنظيف شقق بالدمام
    شركة تنظيف شقق بالخبر
    شركة تنظيف شقق بالجبيل
    شركة تنظيف شقق بالباحة
    شركة تنظيف شقق بالاحساء
    شركة تنظيف سجاد بمكة
    شركة تنظيف سجاد بالقطيف
    شركة تنظيف سجاد بالظهران
    شركة تنظيف سجاد بالدمام
    شركة تنظيف سجاد بالخبر
    شركة تنظيف سجاد بالجبيل
    شركة تنظيف سجاد بالاحساء
    شركة تنظيف مجالس بالاحساء
    شركة تنظيف فلل بمكة
    شركة تنظيف فلل بالدمام
    شركة تنظيف فلل بالجبيل
    شركة تنظيف مسابح بالدمام
    شركة تنظيف مسابح بالاحساء
    شركة تنظيف مجالس بمكة
    شركة تنظيف مجالس بالقطيف
    شركة تنظيف مجالس بالظهران
    شركة تنظيف مجالس بالدمام
    شركة تنظيف مجالس بالخبر
    شركة تنظيف مجالس بالجبيل
    شركة رش مبيد بالظهران
    شركة رش مبيد بالدمام
    شركة رش مبيد بالخبر
    شركة رش مبيد بالجبيل
    شركة رش مبيد بالاحساء
    شركة تنظيف واجهات بمكة
    شركة تنظيف واجهات بالقطيف
    شركة تنظيف واجهات بالظهران
    شركة تنظيف واجهات بالدمام
    شركة تنظيف واجهات بالخبر
    شركة تنظيف واجهات بالجبيل
    شركة تنظيف واجهات بالاحساء

    ReplyDelete
  8. jianbin0924
    the north face jacketshttp://www.thenorthfaces.org.uk
    north face outlet online, http://www.thenorthfaceoutletstores.org/
    chicago blackhawks, http://www.chicagoblackhawksjersey.us/
    chicago bears, http://www.chicagobearsjerseys.us/
    green bay packers, http://www.greenbaypackersjersey.us/
    new orleans saints, http://www.neworleanssaintsjerseys.us/
    oakland raiders, http://www.oaklandraidersjerseys.us/
    philadelphia eagles, http://www.philadelphiaeaglesjersey.us/
    san francisco 49ers, http://www.sanfrancisco49ersjerseys.us/
    atlanta falcons, http://www.atlantafalconsjersey.us/
    dallas cowboys, http://www.dallascowboysjersey.us/
    indianapolis colts, http://www.indianapoliscoltsjersey.us/
    kansas city chiefs, http://www.kansascitychiefs.us/
    miami dolphins, http://www.miamidolphinsjersey.com/
    minnesota vikings, http://www.minnesotavikingsjersey.us/
    new england patriots, http://www.newenglandpatriotsjerseys.us/
    new york giants, http://www.newyorkgiants.us/
    new york jets, http://www.newyorkjetsjersey.us/
    pittsburgh steelers, http://www.pittsburghsteelersjersey.com/
    seattle seahawks, http://www.seattleseahawksjersey.us/
    washington redskins, http://www.washingtonredskinsjersey.com/
    arizona cardinals, http://www.arizonacardinalsjersey.us/
    baltimore ravens, http://www.baltimoreravensjerseys.us/
    denver broncos, http://www.denverbroncos.org/
    chicago bulls, http://www.chicagobullsjerseys.net/

    ReplyDelete
  9. fangyanting20151009
    ralph lauren, http://www.poloralphlaurenoutlet.it/
    hermes birkin, http://www.hermesbirkin.org/
    tory burch shoes, http://www.toryburchshoesoutlet.com/
    michael kors handbags, http://www.michaelkorshandbags.in.net/
    parajumpers coats, http://www.woolrichoutletstore.us.com/
    ugg boots, http://www.uggboot.com.co/
    mulberry outlet, http://mulberryoutlet.outlet-store.co.uk/
    tiffany and co jewelry, http://www.tiffanyandco.in.net/
    ugg outlet, http://www.uggsoutlet.us.org/
    abercrombie and fitch, http://www.abercrombie-fitch.us.com/
    cheap ugg boots, http://www.cheapuggboots.net.co/
    ugg boots, http://www.uggaustralia.in.net/
    the north face outlet store, http://www.thenorthfaceoutletstores.org/
    kobe 9, http://www.kobe9elite.us.com/
    cheap mlb jerseys, http://www.cheapmlbjerseys.us.com/
    christian louboutin uk, http://www.christianlouboutinoutlet.org.uk/
    snow boots, http://www.wintercoats.us.com/
    nike free, http://www.nikefreerunning.org/
    louis vuitton handbags, http://www.louisvuittonhandbag.us/
    true religion jeans, http://www.truereligionjeansoutlet.com/
    air jordan 4, http://www.airjordan4.org/
    hermes outlet, http://www.hermesoutletstore.us.com/
    louis vuitton handbags, http://www.louisvuittonhandbags.org.uk/
    coach outlet canada, http://www.coachoutletcanada.com.co/
    black friday 2015, http://www.monclerjacketsuk.co.uk/
    df

    ReplyDelete
  10. Dịch vụ sửa máy tính tận nơi chuyên nghiệp

    Khắc phục mọi sự cố máy tính sửa máy tính giá rẻ cho quý khách hàng tại khu vực TP.HCM

    Chuyên sửa máy tính tại nhà giá rẻ uy tín khắc phục mọi hư hỏng máy tính

    ReplyDelete
  11. You ought to be a part of a contest for one of the highest quality websites on the internet. I will recommend this site!
    Vinhomes Lieu Giai
    Vinhomes Tran Duy Hung
    Vinhomes Me Tri
    Vinhomes
    Game Avatar
    Men Tieu Hoa
    hoa tam that

    ReplyDelete
  12. Let them recognize they could get to the designer (you) directly as well as leave their angry, discouraging evaluations. You truly have to be offered, constantly! appsviral.com

    ReplyDelete
  13. Are you currently needing to accrue worldwide recognition promptly? Social networking site Twitter might be the perfect track for you. After that, you need to get cheap twitter followers to become well known to the world. buy 100 twitter followers


    buy twitter followers

    ReplyDelete
  14. - Chúng tôi chuyên cung cấp đèn pha led , đèn led , đèn led siêu sáng, đèn led chiếu sáng, đèn pha led, đèn led , đèn led siêu sáng, đèn led chiếu sáng giá rẻ, chất lượng cao, bảo hành 24 tháng trên toàn quốc. Khi khách hang có nhu cầu mua hang trên toàn quốc.
    - Đồng thời chúng tôi còn là nhà cung cấp các loại nguyên liệu mỹ phẩm thiên nhiên như: bơ cacao, bơ ca cao, nguyên liệu mỹ phẩm handmade nguyên chất, cao cấp chất lượng có nhiều công dụng trong việc dưỡng da dành cho khách hàng, được đông đảo chị em phụ nữ ưa chuộng và sử dụng để săn sóc sắc đẹp của mình. Do đó các bạn hãy mạnh dạn chăm sóc sắc đẹp của mình bằng những phương pháp hoàn toàn tự nhiên thay vì sử dụng các loại mỹ phẩm đắt tiền nhưng chưa chắc hiệu quả như bơ cacao, bơ ca cao. Quý khách đừng ngần ngại liên hệ với chúng tôi để mua sản phẩm bơ cacao, bơ ca cao nguyên chất hoàn toàn từ tự nhiên. Cảm ơn các bạn!
    - Nếu khách hàng còn gặp nhiều khó khăn trong việc chăm sóc sắc đẹp thì sản phẩm bơ hạt mỡ, bo hat mo, shea butter, nguyên liệu mỹ phẩm handmade nguyên chất từ tự nhiên có nhiều công dụng trong việc làm mềm mịn làn da, xóa tan vết thâm nám, đẩy lùi mụn cảm và triệt để xóa nhăn. Hãy cùng chúng tôi chăm sóc sắc đẹp của bạn, chỉ có bạn mới có thể tự chăm sóc cho bạn than của mình.
    - Sản phẩm tiếp theo mà chúng tôi sẽ giới thiệu cho các bạn đó là: bơ đậu phộng, bo dau phong , bơ đậu phộng ăn với gì, bơ đậu phộng bán ở đâu thơm ngon, cao cấp chất lượng có nhiều công dụng trong việc dưỡng da dành cho khách hàng, được đông đảo chị em phụ nữ ưa chuộng và sử dụng để săn sóc sắc đẹp của mình.
    - Ngoài ra chúng tôi còn là nhà cung cấp dịch vụ ăn uống khắp toàn quốc, đặc biệt là đặc sản cơm niêu, cơm niêu sài gòn, cơm niêu vũng tàu được đông đảo khách du lịch ưa chuộng và là điểm đến khi có nhu cầu ăn uống những món ăn ngon.

    ReplyDelete
  15. - Chúng tôi chuyên cung cấp đèn pha led , đèn led , đèn led siêu sáng, đèn led chiếu sáng, đèn pha led, đèn led , đèn led siêu sáng, đèn led chiếu sáng giá rẻ, chất lượng cao, bảo hành 24 tháng trên toàn quốc. Khi khách hang có nhu cầu mua hang trên toàn quốc.
    - Đồng thời chúng tôi còn là nhà cung cấp các loại nguyên liệu mỹ phẩm thiên nhiên như: bơ cacao, bơ ca cao, nguyên liệu mỹ phẩm handmade nguyên chất, cao cấp chất lượng có nhiều công dụng trong việc dưỡng da dành cho khách hàng, được đông đảo chị em phụ nữ ưa chuộng và sử dụng để săn sóc sắc đẹp của mình. Do đó các bạn hãy mạnh dạn chăm sóc sắc đẹp của mình bằng những phương pháp hoàn toàn tự nhiên thay vì sử dụng các loại mỹ phẩm đắt tiền nhưng chưa chắc hiệu quả như bơ cacao, bơ ca cao. Quý khách đừng ngần ngại liên hệ với chúng tôi để mua sản phẩm bơ cacao, bơ ca cao nguyên chất hoàn toàn từ tự nhiên. Cảm ơn các bạn!
    - Nếu khách hàng còn gặp nhiều khó khăn trong việc chăm sóc sắc đẹp thì sản phẩm bơ hạt mỡ, bo hat mo, shea butter, nguyên liệu mỹ phẩm handmade nguyên chất từ tự nhiên có nhiều công dụng trong việc làm mềm mịn làn da, xóa tan vết thâm nám, đẩy lùi mụn cảm và triệt để xóa nhăn. Hãy cùng chúng tôi chăm sóc sắc đẹp của bạn, chỉ có bạn mới có thể tự chăm sóc cho bạn than của mình.
    - Sản phẩm tiếp theo mà chúng tôi sẽ giới thiệu cho các bạn đó là: bơ đậu phộng, bo dau phong , bơ đậu phộng ăn với gì, bơ đậu phộng bán ở đâu thơm ngon, cao cấp chất lượng có nhiều công dụng trong việc dưỡng da dành cho khách hàng, được đông đảo chị em phụ nữ ưa chuộng và sử dụng để săn sóc sắc đẹp của mình.
    - Ngoài ra chúng tôi còn là nhà cung cấp dịch vụ ăn uống khắp toàn quốc, đặc biệt là đặc sản cơm niêu, cơm niêu sài gòn, cơm niêu vũng tàu được đông đảo khách du lịch ưa chuộng và là điểm đến khi có nhu cầu ăn uống những món ăn ngon.

    ReplyDelete
  16. i really appriciate your blog you can also visit this
    thankyou for yours co-operation please also visit our sites

    richswaggers

    ReplyDelete
  17. This is a big blog for serving more users
    pcappguide

    ReplyDelete
  18. Permit them understand they could get to the developer (you) straight and also leave their angry, irritating assessments. You actually need to be available, always! buy google play store reviews

    ReplyDelete
  19. Hiện tại tôi đang cần mở bán => rivera park sai gon

    ReplyDelete
  20. wow,,itu keren tapi lebih keren cara menghilangkan jerawat berikut ini ya sooob

    ReplyDelete
  21. aikel yang bagus dan kita bisa menggunkan minyak bulus sebagai obat keluarga anda

    ReplyDelete
  22. Trước khi “gây sóng gió” với núi tiền 100 triệu tệ, ông từng phá nát chiếc Mercedes của mình để kêu gọi mọi người bảo vệ môi trường hay quyết định kinh doanh hộp không khí sạch.
    máy đếm tiền

    may dem tien

    Máy đếm tiền hà nội

    máy Đếm tiền giá rẻ nhất ở hà nội


    Ông nổi tiếng là một doanh nhân rất chăm làm từ thiện. Sau thảm họa động đất Tứ Xuyên 2008, tỷ phú Chen ngay lập tức có mặt tại vùng bị nạn với đội ngũ hùng hậu gồm 60 cần cẩu và xe tải chỉ trong vòng 36 giờ. Đội của ông góp phần không nhỏ trong việc cứu giúp những người may mắn sống sót và bản thân tỷ phú đã trao rất nhiều tiền mặt cho người dân địa phương.

    mAy Dem tiEn gia re Nhat

    máy Đếm tiền giá rẻ

    MAY dem tieN gia re

    Tuy nhiên, cũng không ít người nghi ngờ động cơ thực sự trong các hoạt động từ thiện của tỷ phú Chen Guangbiao. Ông bị cho là lợi dụng hoạt động từ thiện để phục vụ cho việc phát triển

    ReplyDelete
  23. Have you been enthusiastic about procuring Android App Store ratings and reviews? If that is so, you’re on exact web page. We can provide you genuine Android App Store reviews/ratings in bulk. buy android app reviews

    ReplyDelete
  24. Đại lý phân phối ket sat giá rẻ

    ReplyDelete
  25. I'm living in Sailkot and I want to Go Aborad thats why i need a Passport can any One Tell me about Pastport Office in Sailkot?

    ReplyDelete
  26. Dịch vụ thi công backdrop giá rẻ
    Dịch vụ làm bảng hiệu giá rẻ
    CTy Dịch vụ thi công backdrop giá rẻ
    Làm standee mô hình giá rẻ
    Công ty Dịch vụ thiết kế backdrop giá rẻ
    Dịch vụ vệ sinh cầu cống, thong cong nghet, rut ham cau uy tin giá rẻ tphcm

    ReplyDelete
  27. KESAKSIAN!!! KESAKSIAN!!! KESAKSIAN!!!

    Nama saya Endah Faridah. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Mrs.Lucy Smith meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari $ 150,988USD dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email: Lucysmithloanfirm@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: faridahendah007@gmail.com dan Ervita azis diperkenalkan dan diberitahu tentang Ms. Lucy Smith, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Lucy Smith, Anda juga dapat menghubungi dia melalui emailnya: ervitaazis @ gmail.com sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekening bulanan.

    ReplyDelete
  28. [URL="http://fcnsc.com/used-furniture-in-jed-and-mec//"] نشتري الاثاث المستعمل بجدة [/URL]
    [URL="http://fcnsc.com/used-furniture-in-jed-and-mec//"] نشتري الاثاث المستعمل بمكة [/URL]
    [URL="http://fcnsc.com/used-furniture-in-jed-and-mec//"] شراء الاثاث المستعمل بجدة [/URL]
    [URL="http://fcnsc.com/used-furniture-in-jed-and-mec//"] شراء الاثاث المستعمل بمكة [/URL]
    [URL="http://fcnsc.com/used-furniture-in-jed-and-mec//"] ارقام شراء الاثاث المستعمل بجدة [/URL]
    [URL="http://fcnsc.com/used-furniture-in-jed-and-mec//"] ارقام شراء الاثاث المستعمل بمكة [/URL]
    [URL="http://fcnsc.com/used-furniture-in-jed-and-mec//"] ارقام محلات شراء الاثاث المستعمل بجدة [/URL]
    [URL="http://fcnsc.com/used-furniture-in-jed-and-mec//"] شراء اثاث مستعمل بجدة [/URL]
    [URL="http://fcnsc.com/used-furniture-in-jed-and-mec//"] شراء اثاث مستعمل جدة [/URL]
    [URL="http://fcnsc.com/used-furniture-in-jed-and-mec//"] شركات شراء اثاث مستعمل في جدة [/URL]
    [URL="http://fcnsc.com/used-furniture-in-jed-and-mec//"] شراء الاثاث المستعمل بمكة المكرمة [/URL]

    [URL="http://fcnsc.net/p651//"]محلات الاثاث المستعمل بالمدينة المنورة[/URL]
    [URL="http://fcnsc.net/p651//"]ارقام الاثاث المستعمل بالمدينة المنورة [/URL]
    [URL="http://fcnsc.net/p651//"]حقين الاثاث المستعمل بالمدينة المنورة [/URL]
    [URL="http://fcnsc.net/p651//"]شراء الاثاث المستعمل بالمدينة المنورة [/URL]
    [URL="http://fcnsc.net/p651//"]شراء اثاث مستعمل بالمدينة المنورة[/URL]

    ReplyDelete
  29. The God loves righteous and faithful , i wish you become one of them , best wishes to be guided to the right way to god
    Jobs
    nasihnetwork
    free ads
    advertise for free

    ReplyDelete
  30. I think that we need to formulate a policy that ensures that there is equal opportunity for all the qualified candidates to join the institutions of higher education. What you guys are doing is quite commendable. Kindly keep up the good work. Do not hesitate to click on the link below whenever you are in need of assistance with writing your essays. Essays Writing Help

    ReplyDelete
  31. Company purity Lite Khamis Mushayt to clean reservoirs Magdin Where we are working to your satisfaction Dear customer, where the worker is an experienced chemical substance to clean the reservoir imported where we distinguished in our work because of this hard-working workers in their work, where we promise the best company cleaning tanks in Khamis Mushayt شركة تنظيف خزانات بخميس ميشط
    Best Company pesticides sprayed in Khamis Mushayt, where we have the advantage in this area, where we rely on spraying pesticide imported material which is that distinguish our company for all of the companies in Saudi Arabia and not in Saudi Arabia شركة رش مبيدات بخميس مشيط only a whole world because our workers we trust them Kaveh confidence where they experienced more than 10 years and also our company is cheaper for companies that are on the scene

    شركة رش مبيدات بخميس مشيط
    شركة تنظيف بخميس مشيط
    شركة تنظيف خزانات بخميس ميشط
    شركة كشف تسربات المياه بخميس مشيط
    شركة مكافحة حشرات بخميس مشيط
    شركة تنظيف منازل بخميس مشيط
    شركة نقل اثاث وعفش بخميس مشيط
    شركة تسليك مجارى بخميس مشيط
    شركة تنسيق حدائق بالرياض

    ReplyDelete
  32. شركة كشف تسربات المياه بالاحساء

    الموقع الرائد فى عالم الخدمات المنزليه والاول بالمملكه العربيه السعوديه لما يتمتع به من خدمات مميزه ، فالبرغم من اننا مؤسسه ربحيه الا ان مزاولة نشاطتنا كلها مرتبط على نحو وثيق بتلبية طلبات وحاجات عملائنا ولتحقيق ذلك الهدف نقدم لك كافة الخدمات الشامله بالالتزام الصارم وبأرقى المعايير المهنيه المتطوره
    فلدينا خبره طويله فى مجال التنظيف ومكافحة شركة عزل مائي وحراري الحشرات والكشف عن التسربات وتسليك المجارى وعزل الاسطح ونقل الاثاث وتخزينه بكفاءة منقطعة النظير ، لا تتردد واتصل بموقع مؤسسة الحرمــين فخدماتنا ليس لها بديل واسعارنا ليس لها مثيل ،ولدينا فريق عمل يتصل مع العملاء على جسور الثقه والصدق والامانه فى العمل ، وهدفنا هو ارضاؤك وراحتك ، لا تقلق ونحن معك .. لا تجهد نفسك ونحن تحت امرك ورهن اشارتك .
    أبرز خدمات مؤسسة الحرمــين
    شركة كشف تسربات المياه بالجبيل

    كشف تسربات المياه بالجبيل


    شركة عزل اسطح بالاحساء


    شركة عزل اسطح بالاحساء

    ReplyDelete
  33. The only thing that makes a post relevant to the readers is quality and informative data. Plagiarism review service That is what you have on your page, making it very convenient for readers like me to want a revisit to your page(s). Your post is a masterpiece, do this more often.

    ReplyDelete
  34. memanfaatkan ramuan Tradisional Obat Aborsi sebagai Obat Aborsi Ampuh dengan buah nanas muda Sudah di percaya para ilmuan medis sebagai obat aborsi murah.. # artikel yang sangat mantap dan bermanfaat

    ReplyDelete
  35. تعتمد شركة الحرمين على احدث الاجهزة وافضل الخدمات الاساسية التى تساعد فى التعرف على مكان التسرب والتعرف على الاسباب التى ادتت الى حدوثها فلا تتردد فى التعاون مع
    شركة كشف تسربات المياه بالاحساء

    شركة كشف تسربات المياه بالاحساء



























    شركة الحرمين افضل الشركات التى تعمل فى مجال التنظيف بشكل عام والعمل على كشف تسربات المياه باحدث الطرق ومكافحة اى نوع من انواع الحشرات فى اقل وقت ممكن فى الرياض والدمام والاحساء
    شركة تنظيف بالاحساء, شركة تنظيف شقق بالاحساء, شركة تنظيف فلل بالاحساء, شركة مكافحة حشرات بالاحساء, شركة رش مبيدات بالاحساء, شركة كشف تسربات المياه بالاحساء, شركة تنظيف بالدمام, شركة تنظيف شقق بالدمام, شركة تنظيف فلل بالدمام, شركة تسليك مجارى بالدمام, شركة تنظيف بيارات بالدمام

    ReplyDelete
  36. تعتمد شركة الحرمين على احدث الاجهزة وافضل الخدمات الاساسية التى تساعد فى التعرف على مكان التسرب والتعرف على الاسباب التى ادتت الى حدوثها فلا تتردد فى التعاون مع
    شركة كشف تسربات المياه بالاحساء

    شركة كشف تسربات المياه بالاحساء

    شركة كشف تسربات المياه براس تنورة


    شركة عزل اسطح بالاحساء


    شركةالمثالية العالمية للتنظيف

    ReplyDelete
  37. Looking perfect is something into oblivion. We know that celebs wear spanx and all sorts of shapewear, and have a whole team of people dedicated to making them look

    their best on red carpets to look the way they do, and yet we strive to look like them in our day to day life. We watch what we eat and get ourselves gym memberships,

    we try to move around more, we spend money on creams, lotions, masks, copious amounts of makeup. When you pause and think about it a little bit, it really starts to

    freak you out doesn’t it? This strange and unachievable goal to look like someone else, this consistent striving for perfection. Well all this is nothing compared to

    what Pixee Fox and Justin Jedlica are willing to go through to achieve their ultimate goal. http://www.fragmanvideo.com/ No matter how sincere we can appear, there are

    always secrets we, women hide, subconsciously, or not. Even the smartest women are not fully sure when to be open and when to keep their mouth shut. Let’s check out

    the secrets that should stay secrets from our man. Believe it or not, later, you will be thankful for not sharing these 10 with him. We miss our exes Yes, we sometimes

    miss our ex boyfriends so much. Girls do not need any explanations. If you still suffer from that hard breakup and want to share your feelings, your guy should be the

    last person on Earth to know about it. No matter how close you guys are, just don’t do that. http://dizitvizle.net/ A bottle of wine with your female friend will make

    it a much better cure. http://fragmanvideo.com/ We glamorize celebs so much these days. We imagine them to be these incredible, flawless beings that live perfect lives

    where nothing can go wrong. We put them up on a pedestal and glorify them. The reality, however, is that they’re just human, same as the rest of us. They’re not

    perfect and neither are their lives. Sure, they look great in movies, on TV, on red carpets, but things go wrong for them too. And in those rare moments we get to

    realize that they’re just as normal as we are, and they have silly things happen to them all the time. Here’s a selection of the most memorable celebrity wardrobe

    malfunctions that will make you cringe because of how embarrassing it must’ve been at that moment for the celebs. And how much they probably wished to be just a

    regular no-one at that moment, so that the whole world wouldn’t have to see them fail. Out of all the newish fashion trends the ‘plus-size’ is the most sensational

    one. The first-rated fashion houses all over the world refill their modeling families with g Instagram ‘plus-size’ hashtags and accounts go viral. The beauty bloggers

    and critics discuss the pros and cons of full-figured beauty. In a word, the plus-size trend has revolutionized the modeling industry with her long-standing standards

    of body type. Nevertheless the ‘plus-size’ is still a loaded term and causes a stir at every turn. So while everyone all over the web is trying to have a lot for you

    to know.


    http://thaitvseries.net/
    http://tvproof.com/
    http://tillimetyou.net/
    http://way2u.net/
    http://wido.to/
    http://biggbosstv.net/
    http://fullmovieskit.com/
    http://kasamterepyaarki.net/
    http://tambayanshow.net
    http://kasamterepyaarke.com/
    http://mylakorn.com/
    http://kasamterepyaarke.com/
    http://lambingan.ph/
    http://pinoyhdreplay.ph/
    http://lambingan.ph/die-beautiful-2016-full-movie/

    ReplyDelete
  38. Mostly people have all the same things when they are writing academic task or any other writing, especially light music most people like during the writing.
    dream league soccer download , dream league soccer apk , download dream league soccer , dream league soccer

    ReplyDelete
  39. Thanks I have read your article, it is very interesting and exciting
    download go launcher, go launcher apk, go launcher , go launcher androi,

    ReplyDelete
  40. You need to have time to take care of the active. It in fact was a amusement account it. Look advanced to far added agreeable from you.

    baixar banana kong , banana kong , download banana kong , banana kong download , banana kong

    ReplyDelete
  41. Life becomes more interesting and wonderful when you share your memorable moments with friends and family through unique photographs. You can create your own unique style impressed with image editing software. And after hours of work stress you can also
    dr driving, dr driving baixar ,download dr driving, dr driving

    ReplyDelete
  42. Mostly people have all the same things when they are writing academic task or any other writing, especially light music most people like during the writing.

    subway surf , baixar subway surf, subway surf download , download subway surf

    ReplyDelete
  43. Life becomes more interesting and wonderful when you share your memorable moments with friends and family through unique photographs. You can create your own unique style impressed with image editing software. And after hours of work stress you can also

    tank trouble, tank trouble 2, tank trouble games, tank trouble

    ReplyDelete

  44. Create short url موقع اختصار الروابط
    paste your long url below to shorten. Enter one or more long urls below. Short Url Domain: Agree with our terms. create url
    Create short url موقع اختصار الروابط http://www.3nwan.net/vb
    http://www.sheikhmaghreb.com/

    ReplyDelete
  45. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete